Saturday, February 4, 2012

emas dan korang!!!

ada tak orang buat entry pasal emas ni???


tak tau kenapa terasa nak buat jugak.... sebab penipuan kat internet menjadi jadi!!! serius aku bukannya arif pasal jual beli emas ni.... tapi pengalaman mak cik mak cik aku nga mak aku, aku jadikan iktibar!!!


dulu masa tahun tahun 80an, 90an rega emas tak delah melambung macam sekarang.... pendek kata kalau lah harga emas sekarang macam dulu hari hari aku beli barang perhiasan mewah nih.....sihhhhhhhhhhhhhhh


dulu 1gram xsampaipun 50henggit.... sekarang amik koooooooooooo


okayh balik pada citer..... sekarang bila on fesbuk macam macam orang jual barang.... daripada jual sependaa sampailah ke jual emas..... yang sadisnya semua duk cakap dia jual murah, lebih murah dari beli kat kedai.... fine!!!


aku tak de lah pakar pasal emas ni.... tapi kat sini aku nak share pasal pengiraan tuk kita beli emas tu.... sistemnya sama jer tak kisahlah korang beli rantai ker, cincin ker... cuma yang bezanya bila korang beli berlian... hah.... kiraan dia lain sikit dan pada aku kiraan dia mengikut suka hati mak bapak yang jual tu.... hahahhahaha...


korang tahu tak berlian bagai ni tak de nilai pun..... lainlah ko anak orang kaya atau memang dah kayoooooooooo tu memang bonus koranglah kannnnnnnn.... contoh kalau korang nak beli cincin kawin setiap kali servey memang mahal giler kannnnnnnn..... rego semuanya membunuh!!! nasib baiklah cincin kawin ni bajet kenangan so kalau beli pun tak kan nak jual balik.... kira simpan sampai matilah... so kalau beli cincin tu rega 2k.... tak denya ko nak g kedai 2 tahun lepas tu tuk tolak kat kedai....tu memang bangang namanya....


ehhhhhh melalut lagi.... okayh korang kalau nak beli emas.... jangan kasi owner tu jer kira... korang amik handpon tu kira sekali...

1gram = harga semasa x berat emas tu + upah =?


okayh.... korang tanya harga semasa berapa..... contoh sekarang emas 916 segram RM 170.00 dan ko tanya  berat barang yang ko nak beli tu berapa...so darablah lepas tu campur pulak dengan upah.... selalunya rega emas tu memang susahlah sikit nak menipu tapi tang upah tu... mencekikkkkkkkkkk!!!! beli rantai tak senonoh pun upah sampai RM250.... apa kejadah nya????


gambar pinjam google....