Tuesday, February 8, 2011

Mazhab apa??

Baru balik dari surau kat opis...masa aku bukak pintu surau tadi 2 orang kakak Giant senyum2 sumbing...salah seorang tegur aku ckp dia dah nak blah dari situ...aku senyum plus angguk2 kepala je...kaki terus melangkah masuk ke dalam...bila masuk dalam of course lah mata aku terpandang seorang makhluk Allah ni...dia pada aku taraf mak cik2 lh bila tgk gaya dia...k lupakan pasal tu ada lagi best aku nak cite ni....

Jeng...jeng...jeng....huhuhu...aku tgk dia duduk kat atas sejadah...aku perhati lagi sbb aku nak sahkan mata aku dia tgh buat apa....memang sah tengah sembahyang Zohor...mmg semanyang Zohorlah sbb Asar xmasuk lagi...berbalik pada citer aku tadi...bukannya aku xterkejut sbb xpernah tengok org sembahyang...tapi aku terkejut sbb dia sembahyang mcm org lelaki tgh sembahyang....mesti korang xfahamkan???hahhaha aku pun xfaham apa yang aku tulis...huhuhu...senang citer mak cik tu sembahyang xpakai kain sembahyang macam kita kaum2 pompuan sembahyang...hah...tu lah apa yang aku nk gtaw..sori memeningkan kepala sikit....

Sementara dia concentrate nga sembahyang tu aku perhati je lh...mak cik ni betul ke x...begitu banyak kain sembahyang extra yang diwakafkan kat dalam surau tu boleh dia buat2 xnampak?? Nak cakap dia pakai stokin n sarung tangan mmg xde...mmg berkaki ayam nga bertangan ayam...

Xtaulah aku nk explain...mazhab apa yang dia anut....aku takut nak tegur sbb aku pun banyak yang xtau...hukum hakam agama ni kalau kita xtau baik jangan memandai...mungkin mak cik tu terlebih tahu pasal hukum hakam ni sebaliknya aku pula yang mmg xtau...kan kalau aku tnya kan aku pula yang termalu sendiri....tapi setahu aku yang bukan aurat pompuan muka nga tapak tangan jer...

Ulamak Mazhab Syafie sepakat, aurat wanita di dalam sembahyang, wajib menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan. Tiada terkecuali biarpun sembahyangnya seorang diri di tempat gelap atau di dalam khemah.(credit to FEKAH IBADAH)

Waallahwaalam...

No comments: